VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
22.12.2017

Špatně jištěný náklad je velkým rizikem. V zimě se nebezpečí zvyšuje

Nedostatečně zajištěný náklad je časovanou bombou. Nákladní vozy bourají nejčastěji právě kvůli špatně kotvenému nákladu, ale nebezpečí se týká i osobních aut. Loni počet těchto nehod překročil stovku a škody dosáhly téměř šesti milionů korun. V zimě se riziko karambolu ještě zvyšuje.

Sníh, námraza či zhoršená viditelnost ohrožují řidiče samy o sobě. „Teplotní změny, zbytky sněhu, ledu nebo posypu na vozovce prodlužují brzdnou dráhu a zhoršují podmínky řízení,” vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia. V případě převozu nákladu může být riziko ještě mnohem vyšší, pokud řidič břemeno dostatečně nezajistí. Nehody spojené s nákladem ostatně patří na českých vozovkách k častým po celý rok. Jedná se o příčinu nesprávné uložení nákladu. V roce 2016 se takových nehod stalo 101, hmotná škoda odhadnutá na místě policisty byla 5 799 400 Kč,“ uvedla Ivana Nguyenová z Policejního prezidia.  V případě nákladních vozů jsou nehody kvůli nedostatečně jištěnému nákladu dokonce vůbec nejčastějšími.

V zimě je upevnění nákladu důležitější než kdy jindy

„Vozidlo s nákladem může zejména v zimních měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla. Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ říká Jozef Bocán. Běžný řidič nemá šanci rozeznat na silnici špatně ukotvený náklad, zvláště když je skrytý pod plachtou. Pak stačí nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění a náklad se může vysypat na vozovku nebo zasypat jiné vozidlo. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, upozorňuje, jak rizikové náklaďáky na silnici poznat: „Pokud jsou přivazovací prostředky už od pohledu povolené, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně mají být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Na obyčejné řemeny či gumicuky zapomeňte

Nejčastějším nešvarem českých řidičů, a to včetně mnohých profesionálních přepravců, je kotvení nákladů pomocí řemenů, provazů či tzv. gumicuků. Ale ani ucelené kotvící systémy z prodejen autopříslušenství nejsou vždy bezpečné. „Je bohužel běžné, že prodejci mívají v nabídce kotvící systémy, na které umístí upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik z Carl Stahlu. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel.“

Autor / zdroj: PI

Doporučujeme

ELITEX Machinery Kdyně

Linky na papírový karton • Stroje na výrobu papírových krabic • Dřevoobráběcí stanice • Stojany obráběcích strojů • Extrudovací stroje • Automobilový průmysl • Dvouzákrutové skací stroje • Lisovací nářadí • Rekuperační turbíny • Export do celého světa • www.elitex.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Dvaadvacátý ročník festivalu Kytara napříč žánry představí špičkové kytaristy z Austrálie, USA i Evropy

Kytara je nástroj nepřeberných možností, které bez ohledu na stylové a jiné kategorie mapuje již 22 let festival Kytara napříč žánry.

Post

Zelená oáza roku putuje do Spáleného Poříčí. Zájemci o další grant mají čas do konce října

V květnu v květu. To je název sousedského projektu ze Spáleného Poříčí na Plzeňsku, který získal cenu za Zelenou oázu roku.

Post

Plzeň uctila památku obětí holocaustu položením kamenů zmizelých

Město Plzeň se letos již potřetí připojilo k celoevropskému projektu k uctění obětí židovských transportů instalací dalších 16 takzvaných kamenů zmize

Reklama

Reklama

www.AUTOmobiloveDily24.CZ

PARTNEŘI

www.elitex.cz www.wwwdesign.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA