VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Fiat Panda po čelním nárazu.
Fiat Panda po čelním nárazu.
6.12.2018

Nové crashtesty s nepříjemným překvapením

Nové výsledky nezávislých bezpečnostních zkoušek aut přinesly nepříjemné překvapení. Zcela propadl vůz Fiat Panda. Zklamala také nová verze off-roadu Jeep Wrangler. Naopak modely Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 získaly maximální počet pěti hvězd.

Před několika dny prošlo osm nových aut přísným testováním. Auta absolvovala zkoušky ochrany dospělých cestujících i dětských pasažérů, zkoušku ochrany zranitelných účastníků silničního provozu a testování prvků aktivní bezpečnosti. Ze série náročných testů si vozy Audi Q3, BMW X5, Hyundai, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo V60 odnesly maximální hodnocení, tedy pět hvězd. Naopak žádnou hvězdu nezískal levnější model nižší třídy Fiat Panda. Jednu hvězdu za bezpečnost dostal Jeep Wrangler.

„Současné vozy zvládají v drtivé většině případů klasické nárazové zkoušky bez větších problémů. Panda je ale nezvládla. Při čelním nárazu nemá cestující na zadním sedadle Pandy dobře chráněný hrudník, při nárazu zezadu by utrpěla jeho krční páteř. Naprosto skandální jsou pak výsledky ochrany dětí. V předním i bočním nárazu byly rozdány nejhorší možné známky za ochranu hlavy menších i větších dětí. V obou případech bylo riziko vážného zranění hlavy a krku vyhodnoceno jako vysoké,“ popisuje špatné výsledky Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Fiat si zopakoval propadák z loňského roku, kdy nástrahy Euro NCAP vůbec nezvládl model Punto. Pandě navíc uškodilo, že výrobce šetřil na systémech aktivní bezpečnosti, což penalizovalo celkové hodnocení.

Pouhou jednu hvězdu si odnesl robustní off-road Jeep Wrangler, který na první pohled evokuje pocit bezpečí. Ve srovnání s Pandou ale dopadl jen o chlup lépe a získal jednu hvězdu. Důvodem bylo málo prvků aktivní bezpečnosti, nedostatečná ochrana hrudníku zadních pasažérů a převážně horší ochrana chodců. Nepříjemným překvapením byly potíže s instalací některých univerzálních autosedaček.

Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Euro NCAP, která testy bezpečnosti automobilů v Evropě organizuje. Výsledky stovek testovaných vozů najdou spotřebitelé zdarma ve veřejně přístupné databázi. Euro NCAP testuje bezpečnost nových automobilů už 21 let a je při tom přísnější než homologační zkoušky. „Motoristi potřebují spolehlivé a přesné informace týkající se bezpečnosti provozu jednotlivých automobilů. Hlavním cílem programu Euro NCAP je motivovat koncerny k výrobě bezpečnějších a lépe vybavených vozů,“ vysvětluje smysl testování Hana Hoffmannová.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

Doporučujeme

ELITEX Machinery Kdyně

Linky na papírový karton • Stroje na výrobu papírových krabic • Dřevoobráběcí stanice • Stojany obráběcích strojů • Extrudovací stroje • Automobilový průmysl • Dvouzákrutové skací stroje • Lisovací nářadí • Rekuperační turbíny • Export do celého světa • www.elitex.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Mandrage odstartují nový rok klubovým turné. Nevšední koncerty odehrají ve dvanácti městech

Úspěšná česká kapela Mandrage se po několika letech vrací z velkých festivalových pódií a koncertních sálů zpátky do klubů.

Post

První semifinále Ligy mistrů patří Frölundě

Frölunda je po prvním zápase blíže k postupu do již svého čtvrtého finále. Plzeň bohužel nedokázala využít ani jednu z pěti přesilovek a naopak v poče

Post

Primátor Plzně společně s autory slavnostně představili třetí díl knihy Dějiny města Plzně

Primátor města Plzně Martin Baxa společně s vedoucím Archivu města Plzně Adamem Skálou představili třetí a zároveň závěrečný svazek Dějin města Plzně,

Reklama

Reklama

Aktivní Dítě

PARTNEŘI

www.elitex.cz www.wwwdesign.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA